søndag 19. desember 2010

Nesten i mål før jul

Ja nå nærmer julen seg med stormskritt og nå føler jeg at jeg snart kan puste lettet ut,
har vært mye sykdom de siste måned,så mange av mine planer har blitt satt på vent,slik som å bake 7 sorter til jul.

Men i dag fikk jeg lagd julesilden,denne lager jeg hvert år og  skal nytes på julefrokosten og i år skal vi ha den,noe jeg gleder meg veldig til,sitte sammen med familien og kose oss med en god frokost.

Det er litt arbeid å lage denne silden,men med hele familien samlet gikk det veldig fort,ungene var så store i år at de hadde lyst til å være med på å lage silden,så de ville skrelle av skallet på løken.
Tomatsild



rensing av silden pågår


ferdig blandet.
 Silden skal stå en uke,(kaldt)for  at alt skal synke og blande seg godt,man må røre i den hverdag,så siste dagen ser den litt anderledes ut,mm men utrolig godt,dessverre klarer jeg ikke å vente helt til julefrokosten så det blir litt små smaking hverdag,ja sånn for sikkerhetskyll,i tilfelle den ikke skulle være god,så føler jeg meg ganske snill som ofrer meg for andre,så de slipper å spise dårlig mat,hihi

Jeg lager rekesalaten dagen før,hjemmelagd, enda en oppskrift jeg har fått av min svigermor.den er bare helt utrolig god,nam,nam.gleder meg.

og siden juletre,alle julepresangene er i huset og jeg har bare badet,gulv og stue vinduene igjen før jeg er ferdig før jul,så føler jeg at jeg er nesten i mål,og kan puste ut,selv om jeg ikke har bakt til jul.men det kommer vel forhåpentligvis en jul til.

Jeg ønsker alle en god kveld og avslutter med å gi dere oppskriften på silden


                        Tomatsild
                           6 små kryddersildfileer
                                       SAUS:
                          1dl olje(uten smak)
                          1dl eddik 7%
                          4Ss vann
                          1dl tomatpurre
                          3dl sukker
                          2 kryddermål hvit pepper
                          4 løk(eller 6,jeg bruker masse løk,synes det er
                                 godt)
                          noen laurbærblad(knuses)
                          finklippet dill

alt røres sammen og settes i kjøleskapet eller i en kald kjeller med plast over.
røres i hverdag.
Skal stå 1 uke.


Håper det smaker.

Klemmer fra hege

2 kommentarer:

  1. Nå har jeg lagt ut oppskriften på mandelstenger på bloggen min.
    Det er lett å lage, en fin syssel som ungene kan være med på. Det er jo som å leke med kitt!

    Tenker det blir god mat med Reiduns oppskrifter!

    Lykke til med siste innspurt.

    Ønsker dere alle en
    RIKTIG GLEDELIG JUL!

    Hilsen Marit m/fam.

    SvarSlett
  2. Hei. Så spennende med egenprodusert julesild!
    Morsomt at du inpireres av Snuskebassene mine, blir spennende å se hvordan stemplet blir :-)
    Klem fra Liv

    SvarSlett

Jeg blir så veldig glad for alle hyggelige kommentarer.
Takk for at Dere Besøker bloggen min.